Regulamin organizacji wycieczek i spacerów w Przedszkolu Miejskim
Nr 10 w Ostrołęce
Podstawą opracowania regulaminu są następujące akty prawne:
1.Ustawa z dnia 14 grudnia 2017r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r., poz. 59 z późn. zm.);
2.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001r. Nr 135, poz. 1516);
3.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2014r., poz.1150);
4.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003r. Nr 6, poz. 69 z późn. zm.)
- Zasady ogólne
- Organizatorem spacerów i wycieczek jest Przedszkole Miejskie Nr 10 w Ostrołęce.
- Przedszkole w swej działalności jest jednostką inicjującą i organizującą działalność w zakresie krajoznawstwa i turystyki. Działania te mogą być realizowane w różnych formach, i tak mogą to być:
– wycieczki przedmiotowe – służące jako uzupełnienie obowiązującego programu nauczania i wychowania,
– wycieczki krajoznawczo – turystyczne,
– imprezy krajoznawczo – turystyczne.
- W organizowaniu wycieczek Przedszkole może współdziałać ze stowarzyszeniami i innymi podmiotami, których przedmiotem działalności jest krajoznawstwo i turystyka.
- O organizacji i programie wycieczki powinny decydować różnorakie kryteria, w tym:
– wiek uczestników,
– zainteresowania i potrzeby przedszkolaków,
– sprawność fizyczna, stan zdrowia,
– stopień przygotowania do pokonywania trudności,
– ewentualne potrzebne umiejętności specjalistyczne.
5. Formy wycieczek organizowanych przez Przedszkole:
– spacery,
– krótkie wycieczki,
– wycieczki krajoznawczo – turystyczne.
- Uczestnicy wycieczek to:
– dzieci wszystkich grup wiekowych lub tylko dzieci z grupy starszej w zależności od charakteru wycieczki lub spaceru,
– opiekunowie (wg obowiązujących przepisów) – w przypadku dzieci do 10 roku życia liczba uczestników pozostających pod opieką jednego opiekuna nie może przekraczać 15.
- Karta wycieczki zawiera program wycieczki organizowanej przez Przedszkole, liczbę opiekunów, liczbę dzieci,
imię i nazwisko kierownika wycieczki, imiona i nazwiska opiekunów wycieczki. Do karty wycieczki należy dołączyć listę uczestników ( załącznik nr 1).
- Udział dzieci w wycieczkach dłuższych wymaga zgody ich rodziców/opiekunów prawnych dziecka. Udział dzieci w wycieczkach krótkich np. do biblioteki, muzeum itp. wymaga zgody rodziców/opiekunów prawnych w formie podpisu na liście zbiorczej grupy.
- Organizując spacery i wycieczki należy:
– zapoznać dzieci z miejscem i celem spaceru bądź wycieczki, aby ich obserwacje i działania były świadome;
– nie dopuszczać do nadmiernego zmęczenia fizycznego;
– przestrzegać norm kulturalnego zachowania się w stosunku do współuczestników wycieczki;
– przestrzegać wspólnie wypracowanych reguł zapewniających bezpieczeństwo, współdziałanie i przyjemny nastrój,
– dbać o właściwy dobór ubioru dzieci do warunków atmosferycznych;
– zapewnić dzieciom pełne bezpieczeństwo, a w określonych sytuacjach dać dzieciom poczucie kontrolowanej swobody;
– zapewnić właściwą organizację, tak aby osiągnąć zamierzone cele edukacyjne;
– upowszechniać wśród dzieci różnorodne formy aktywnego wypoczynku.
- Niniejszy regulamin stosuje się do wszystkich form wycieczek.
- Zadania dyrektora przedszkola.
- Dyrektor wyraża zgodę na organizację wycieczki, po upewnieniu się, że założenia organizacyjne i program wycieczki/imprezy są dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb, stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej
- Dyrektor czuwa nad prawidłową organizacją spaceru i wycieczki.
- Dyrektor wyznacza kierownika wycieczki spośród pracowników pedagogicznych przedszkola, posiadających uprawnienia do kierowania wycieczkami.
- Dyrektor przedszkola może wyrazić zgodę na łączenie funkcji kierownika wycieczki i opiekuna wycieczki.
- Dyrektor zatwierdza kartę i harmonogram wycieczki/imprezy, listę uczestników wycieczki.
- Zawiadamia organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny o planowanej wycieczce całodniowej.
- Zadania kierownika wycieczki
- Kierownikiem wycieczki krajoznawczo – turystycznej może być wyłącznie nauczyciel zatrudniony w danej placówce przedszkolnej.
- Kierownik wycieczki jest osobą posiadającą uprawnienia do kierowania wycieczkami.
- Kierownik wycieczki organizuje transport.
- Kierownik wycieczki powiadamia policję o planowanej wycieczce, w celu sprawdzenia autokaru.
- Kierownik wycieczki sporządza kartę wycieczki, listę uczestników wycieczki (lista zawiera imiona i nazwiska uczestników, numery telefonów rodziców).
- Opracowuje program, harmonogram wycieczki oraz zapoznaje z nim wszystkich uczestników.
- Zapewnia warunki do pełnej realizacji programu wycieczki oraz sprawuje nadzór w tym zakresie.
- Zapoznaje uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do ich przestrzegania.
- Nadzoruje zaopatrzenie uczestników wycieczki w odpowiedni sprzęt oraz apteczkę pierwszej pomocy.
- Do obowiązków kierownika należy sprawdzenie stanu zdrowia i umiejętności
przedszkolaków. Rodzice udzielają na piśmie informacji na temat ewentualnych schorzeń dziecka i postępowania w sytuacjach zwiększonego zagrożenia zdrowotnego.
- Kierownik wycieczki dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki.
- Zadania opiekuna wycieczki
- Opiekun sprawuje opiekę nad powierzonymi mu dziećmi.
- Współdziała z kierownikiem w zakresie realizacji programu, harmonogramu wycieczki.
- Opiekun zapoznaje uczestników wycieczki z zasadami bezpieczeństwa.
- Opiekun wycieczki sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
- Opiekun wycieczki nadzoruje wykonywanie zadań i poleceń przydzielonych dzieciom.
- Opiekun wycieczki zwraca uwagę na odpowiedni strój dzieci w czasie wycieczki.
- Opiekun zobowiązany jest sprawdzać stan liczbowy przedszkolaków przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego(nie wolno pozostawiać dzieci bez opieki). 8. Opiekun wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika wycieczki.
- Zasady bezpieczeństwa podczas wycieczek i spacerów
- Osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo przedszkolaków podczas spacerów i wycieczek są:
Kierownik wycieczki oraz opiekunowie wycieczki. Zasada ta dotyczy także rodziców wspomagających organizatora w zapewnieniu opieki dzieciom.
- Miejscem zbiórki przedszkolaków (rozpoczynającym i kończącym) jest parking przedszkola.
- Przedszkolaki udają się do domu wyłącznie pod opieką rodziców/opiekunów prawnych.
- W trakcie przygotowań do wycieczki jej kierownik powinien zapoznać wszystkich uczestników wycieczki (opiekunów i dzieci) z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas wyjazdu i warunkami ich przestrzegania.
- Kierownik wycieczki oraz opiekunowie wycieczki udzielają natychmiastowej pomocy w razie wypadku, w szczególnym wypadku wzywają pogotowie, informują rodziców.
- Zabronione jest prowadzenie wycieczek z dziećmi podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi.