ul. Mazowiecka 7 | kontakt@pm10.ostroleka.edu.pl | 29 764 48 53

W krainie muzyki

Dzień Dobry Słoneczka!

Witamy Was cieplutko po weekendzie. Zaczynamy tydzień z kolejnym tematem.

Blok tematyczny: W KRAINIE MUZYKI, instrumenty dawniej i dziś.

  1. Zabawa ruchowo – muzyczna „W parze” – jedna osoba wybija rytm na instrumencie lub klaszcząc, a druga tańczy lub skacze do rytmu później następuje zmiana.
  2.  „Instrumenty” – mapa skojarzeń i rozmowa tematyczna. Rodzic pyta dziecko, jakie zna insrumenty, następnie dziecko próbuje nazwać jak najwięcej instrumentów, które znajdują się na ilustracji

3. Rodzic opowiada, że istnieją grupy instrumentów, w zależności od tego, jak instrument jest zbudowany i jak się na nim gra, np.;

strunowe – czyli te, które mają długie cienkie żyłki, nazywane strunami np. gitara, skrzypce, ale też fortepian

dęte – czyli te, które potrzebują wdmuchiwania powietrza ustami muzyka np saksofon, trąbka, flet

perkusyjne – czyli przede wszystkim różnego rodzaju bębenki np perkusja, bębny afrykańskie (djembe), ale także talerze, tamburyn

elektryczne – najnowocześniejszcze, np gitara elektryczna, keyboard

4. Zabawa słuchowa „Skąd pochodzą dźwięki?” – rozpoznawanie instrumentów po odgłosach. Dzieci zamykają oczy, a Rodzic włącza dźwięki z nagrania. Poniżej dzieci próbują podać nazwy instrumentów na podstawie wydawanych przez nie dźwięków.

6. „Czego brakuje?” – zabawa utrwalająca nazwy instrumentów i ćwicząca pamięć. Rodzic kładzie na środku zdjęcia instrumentów, następnie kolejno wskazuje instrumenty, a dzieci podają ich nazwy. Powtarza tę czynność kilkakrotnie, za każdym razem zakrywając jeden obrazek.
Zadaniem dzieci jest podać po kolei nazwy wszystkich instrumentów, łącznie z tym, który został odwrócony. Po podaniu odpowiedzi, dziecko odkrywa kartę i sprawdza, czy dobrze zapamiętało. W kolejnej rundzie zakryty zostaje inny obrazek itd. Zaczynamy od 4 kart, można zwiększać ich ilość, jeśli dziecko z łatwością zapamiętuje wszystkie nazwy.

od górnego lewego rogu: trąbka, bęben, gitara, flet, skrzypce, akoredeon, tamburyn, dzwonki (nie cymbałki), marakas

„Pradawny rytm” – karta pracy 4 14a. ćwiczenie 1

„Z Jakiej rodziny” – karta pracy 4 14a ćwiczenie 2

„Ile nutek?” – karta pracy 4 14b

Nauczycielki grupy: Marta, Ewa