Dzień Dobry Słoneczka!
Dziś porozmawiamy o tym, jak Wy przeżywacie swoje emocje. Zapraszamy do przejrzenia materiału!
- „Lustro” – zabawa naśladowcza w parach. Rodzic z dzieckiem tworzą parę, stają naprzeciwko siebie. Jedno z nich jest „lustrem”, które naśladuje ruchy, mimikę twarzy drugiej osoby. Po jednej rundzie następuje zamiana ról.
- Odczytanie wiersza D. Gellner „Zły humorek”
Jestem dzisiaj zła jak osa!
Złość mam w oczach i we włosach!
Złość wyłazi mi uszami
I rozmawiać nie chcę z wami!
A dlaczego?
Nie wiem sama
Nie wie tata, nie wie mama…
Tupię nogą, drzwiami trzaskam
I pod włos kocura głaskam.
Jak tupnęłam lewą nogą,
Nadepnęłam psu na ogon.
Nawet go nie przeprosiłam
Taka zła okropnie byłam.
Mysz wyjrzała z mysiej nory:
Co to znowu za humory?
Zawołałam: – Moja sprawa!
Jesteś chyba zbyt ciekawa.
Potrąciłam stół i krzesło,
co mam zrobić, by mi przeszło?!
Wyszłam z domu na podwórze,
Wpakowałam się w kałużę.
Widać, że mi złość nie służy,
Skoro wpadłam do kałuży.
Siedzę w błocie, patrzę wkoło,
Wcale nie jest mi wesoło…
Nagle co to?
Ktoś przystaje
Patrzcie! Rękę mi podaje!
To ktoś mały, tam ktoś duży –
Wyciągają mnie z kałuży.
Przyszedł pies i siadł koło mnie
Kocur się przytulił do mnie,
Mysz podała mi chusteczkę:
Pobrudziłaś się troszeczkę!
Widzę, że się pobrudziłam,
Ale za to złość zgubiłam
Pewnie w błocie gdzieś została.
Nie będę jej szukała!Po przeczytaniu wiersza Rodzic zadaje dzieciom pytania: Co czuła dziewczynka? Z jakiego powodu czuła gniew? Jak się zachowywała? Co znaczy być złym, a co złościć się / być zezłoszczonym? Czy to oznacza to samo?
- „Moje emocje” – rozpoznawanie własnych emocji i podawanie ich nazw. Rodzic podaje dziecku karty obrazkowe z emocjami z poprzedniego dnia. Przypominamy sobie przy okazji nazwy każdej z emocji. Rodzic czyta zdania opisujące różne zdarzenia. Dzieci mówią, jakie emocje poczułyby w takiej sytuacji.
Dzieci wybierają emocje,wskazując wybrany obrazek (radość, strach, gniew, smutek, zdziwienie, wstyd)
Przykładowe zdania:
1. Ktoś zepsuł moją zabawkę.
2. Mama mnie pochwaliła.
3. Idę do dentysty.
4. Biegnie do mnie duży pies.
5. Mam dziś urodziny.
6. Przyjechała ciocia, której dawno nie widziałem / widziałam.
7. Pierwszy raz jadę na wycieczkę bez rodziców.
8. Wylał mi się sok.
9. Dostałem / dostałam prezent od kolegi bez okazji.
10. Występuję na przedstawieniu z okazji Dnia Matki.
11. Jestem na placu zabaw, gdzie jest mnóstwo dzieci, których nie znam. - Zabawa „Uczuciowa kostka”. Należy przygotować kostkę do gry, używaną w grach planszowych. Dziecko na przemian z rodzicem rzucają kostką i odpowiadają na pytanie ukryte pod numerem, jaki wypadł na kostce.
Zapoznanie z piosenką „Nasze emocje”. Przed wysłuchaniem prosimy dziecko, aby zapamiętało, jakie nazwy emocji pojawiły się w piosence.
Karta Pracy nr 4 ćw 20a, 20b
Nauczycielki grupy: Marta, Ewa