ul. Mazowiecka 7 | kontakt@pm10.ostroleka.edu.pl | 29 764 48 53

Jakie emocje przeżywają przedszkolaki?

Dzień Dobry Słoneczka!

Dziś porozmawiamy o tym, jak Wy przeżywacie swoje emocje. Zapraszamy do przejrzenia materiału!

  1. „Lustro” – zabawa naśladowcza w parach. Rodzic z dzieckiem tworzą parę, stają naprzeciwko siebie. Jedno z nich jest „lustrem”, które naśladuje ruchy, mimikę twarzy drugiej osoby. Po jednej rundzie następuje zamiana ról.
  2. Odczytanie wiersza D. Gellner „Zły humorek”

    Jestem dzisiaj zła jak osa!
    Złość mam w oczach i we włosach!
    Złość wyłazi mi uszami
    I rozmawiać nie chcę z wami!
    A dlaczego?
    Nie wiem sama
    Nie wie tata, nie wie mama…
    Tupię nogą, drzwiami trzaskam
    I pod włos kocura głaskam.
    Jak tupnęłam lewą nogą,
    Nadepnęłam psu na ogon.
    Nawet go nie przeprosiłam
    Taka zła okropnie byłam.
    Mysz wyjrzała z mysiej nory:
    Co to znowu za humory?
    Zawołałam: – Moja sprawa!
    Jesteś chyba zbyt ciekawa.
    Potrąciłam stół i krzesło,
    co mam zrobić, by mi przeszło?!
    Wyszłam z domu na podwórze,
    Wpakowałam się w kałużę.
    Widać, że mi złość nie służy,
    Skoro wpadłam do kałuży.
    Siedzę w błocie, patrzę wkoło,
    Wcale nie jest mi wesoło…
    Nagle co to?
    Ktoś przystaje
    Patrzcie! Rękę mi podaje!
    To ktoś mały, tam ktoś duży –
    Wyciągają mnie z kałuży.
    Przyszedł pies i siadł koło mnie
    Kocur się przytulił do mnie,
    Mysz podała mi chusteczkę:
    Pobrudziłaś się troszeczkę!
    Widzę, że się pobrudziłam,
    Ale za to złość zgubiłam
    Pewnie w błocie gdzieś została.
    Nie będę jej szukała!

    Po przeczytaniu wiersza Rodzic zadaje dzieciom pytania: Co czuła dziewczynka? Z jakiego powodu czuła gniew? Jak się zachowywała? Co znaczy być złym, a co złościć się / być zezłoszczonym? Czy to oznacza to samo?

  3. „Moje emocje” – rozpoznawanie własnych emocji i podawanie ich nazw. Rodzic podaje dziecku karty obrazkowe z emocjami z poprzedniego dnia. Przypominamy sobie przy okazji nazwy każdej z emocji. Rodzic czyta zdania opisujące różne zdarzenia. Dzieci mówią, jakie emocje poczułyby w takiej sytuacji.
    Dzieci wybierają emocje,wskazując wybrany obrazek (radość, strach, gniew, smutek, zdziwienie, wstyd)
    Przykładowe zdania:
    1. Ktoś zepsuł moją zabawkę.
    2. Mama mnie pochwaliła.
    3. Idę do dentysty.
    4. Biegnie do mnie duży pies.
    5. Mam dziś urodziny.
    6. Przyjechała ciocia, której dawno nie widziałem / widziałam.
    7. Pierwszy raz jadę na wycieczkę bez rodziców.
    8. Wylał mi się sok.
    9. Dostałem / dostałam prezent od kolegi bez okazji.
    10. Występuję na przedstawieniu z okazji Dnia Matki.
    11. Jestem na placu zabaw, gdzie jest mnóstwo dzieci, których nie znam.
  4. Zabawa „Uczuciowa kostka”. Należy przygotować kostkę do gry, używaną w grach planszowych. Dziecko na przemian z rodzicem rzucają kostką i odpowiadają na pytanie ukryte pod numerem, jaki wypadł na kostce.

Zapoznanie z piosenką „Nasze emocje”. Przed wysłuchaniem prosimy dziecko, aby zapamiętało, jakie nazwy emocji pojawiły się w piosence.

Karta Pracy nr 4 ćw 20a, 20b

Nauczycielki grupy: Marta, Ewa