KOLORY LATA 馃榾馃榾馃榾

Witajcie Kochani 馃悶馃悶馃悶

Malowanie聽kolor贸w lata – praca z kart膮 KP2.47.

Rozwijanie wiedzy o barwach i umiej臋tno艣ci manualnych.

Przy pomocy rodzic贸w wykonajcie zadanie zgodnie z poleceniem. Je偶eli macie ochot臋 na zabaw臋 utworzonymi przez siebie kolorami to na dodatkowej kartce namalujcie rysunek przedstawiaj膮cy lato.

A teraz…

Letnie opowie艣ci 鈥 t臋cza nad morzem

Ma艂gorzata Szcz臋sna

Jedziemy nad morze, do Gda艅ska 鈥 rodzice, siostra, brat i ja, Ada. W Gda艅sku mieszka mamy przyjaci贸艂ka 鈥 Ewa. Bardzo j膮 lubimy, bo rozmawia z nami jak z doros艂ymi, interesuje si臋 naszymi sprawami i zawsze, gdy o co艣 zapytamy, ch臋tnie i dok艂adnie nam t艂umaczy.

Podr贸偶 szybko nam mija, bo s艂uchamy i 艣piewamy ulubione piosenki. Mama zadaje nam zagadki, a tata roz艣miesza.

Ewa wita nas na progu domu z plecakiem:

Cze艣膰, kochani! Ciesz臋 si臋, 偶e was widz臋. Proponuj臋, od razu, wycieczk臋 nad morze, bo zapowiadaj膮, 偶e od jutra pogoda si臋 zmieni i b臋dzie pada艂 deszcz.

Pakujemy si臋 z powrotem do samochodu 鈥 w ko艅cu jeste艣my w Gda艅sku, a rz膮dzi tu Ewa!

Tata jedzie wed艂ug jej wskaz贸wek i za chwil臋 jeste艣my w Sobieszewie 鈥 ma艂ej nadmorskiej miejscowo艣ci. Idziemy przez wydmy poro艣ni臋te lasami sosnowymi.

Jak tu pi臋knie, odpocznijmy chwil臋! 鈥 mama ju偶 rozk艂ada koc na polance poro艣ni臋tej mchem. Wszyscy rozci膮gamy si臋 na nim. Patrzymy w niebo. Sun膮 po nim leniwie ma艂e chmurki.

Zobaczcie, ta przypomina ba艂wana, a ta smoka! 鈥 m贸wi臋, wskazuj膮c r臋k膮 chmur臋.

Oj, chyba nie! Ta chmura przypomina mi ciebie, jak wychodzisz po k膮pieli w szlafroku z r臋cznikiem na g艂owie! 鈥 jak zwykle 偶artuje Mati.

Po kr贸tkim odpoczynku ruszamy dalej.

Za t膮 wydm膮 zobaczysz ju偶 morze! 鈥 m贸wi Ewa, a ja biegn臋, bo chc臋 pierwsza cieszy膰 si臋 tym widokiem. Staj臋 i patrz臋: od lewej do prawej strony woda, daleko przede mn膮 statki, wygl膮daj膮 jak zabawki. 艁api臋 si臋 za g艂ow臋 鈥 chwytam czapk臋 w ostatniej chwili. Co za wiatr! Idziemy wszyscy na brzeg i siadamy na piasku. Teraz ju偶 nie mo偶na cicho rozmawia膰, bo zag艂usza nas plusk fal.

Chyba zaczyna kropi膰! 鈥 Ewa wystawia d艂o艅 i obserwujemy padaj膮ce na ni膮 kropelki deszczu.

Uciekamy? 鈥 pyta Karinka.

Nie zd膮偶ymy! 鈥 Ewa wyjmuje z torebki wielki przezroczysty parasol i wszyscy chowamy si臋 pod nim. Teraz mo偶emy spokojnie obserwowa膰 ulew臋. Nagle zza chmur wychodzi z艂ociste s艂o艅ce, ostatnie kropelki deszczu padaj膮 na parasol. Ewa strzepuje z niego resztki wody鈥

Ojej, t臋cza, t臋cza, t臋cza! Na niebie i na Ewy parasolce!

Tata robi zdj臋cia. Mama i Ewa, wzruszone tym widokiem, u艣miechaj膮 si臋 do siebie. My wyliczamy, czy t臋cza ma wszystkie kolory: czerwony, pomara艅czowy, 偶贸艂ty, zielony, niebieski, granatowy, fioletowy! Zgadza si臋!

Ewo, jak to si臋 dzieje, 偶e powstaje t臋cza? 鈥 pytam zaciekawiona.

To proste. Gdy w czasie deszczu wyjdzie s艂o艅ce, jego promienie za艂amuj膮 si臋 na kropelkach wody unosz膮cych si臋 w powietrzu. Wtedy promie艅 s艂o艅ca zamienia si臋 w siedem barw!

Nagle t臋czowe zjawisko na niebie blednie, blednie i rozp艂ywa si臋.

Deszcz ca艂kowicie znikn膮艂, wyparowa艂 i nie ma ju偶 t臋czy!

Spacerujemy jeszcze d艂ugo brzegiem morza. Z Karink膮 zbieramy 艂adne kamienie. Mateusz chowa do torby wyrzucone przez morze patyki o dziwnych kszta艂tach.

Co b臋dziesz z nich robi艂? 鈥 pytamy zdziwione.

Zobaczycie!

Wracamy do samochodu przez wydmy i las. W domu Ewy doro艣li rozmawiaj膮, wspominaj膮, patrz膮 na zdj臋cia. A my ogl膮damy zebrane nad morzem skarby. Czy ju偶 wiecie, co z patyk贸w zrobi艂 Mateusz?

R. zadaje dziecku pytania: Dok膮d pojecha艂a Ada z rodzin膮? Kt贸r臋dy szli, zanim dotarli nad morze? Co obserwowali, odpoczywaj膮c na polanie? Co si臋 sta艂o, gdy usiedli nad morzem? Z jakich barw sk艂ada si臋 t臋cza? Kiedy pojawia si臋 t臋cza? Co zbiera艂y dzieci nad morzem? Co Mateusz m贸g艂 zrobi膰 ze swoich patyk贸w?

T臋cza w ogrodzie鈥 鈥 eksperyment

(potrzebujemy: miska z wod膮, olej, patyk)

Problem do rozwi膮zania: Co si臋 stanie, gdy do wystawionej na s艂o艅ce miski z wod膮 wlejemy olej? Dziecko podaj膮 hipotezy. Przeprowadzenie eksperymentu: Stawiamy misk臋 z wod膮 w bardzo nas艂onecznionym miejscu. Wlewamy par臋 kropli oleju. Obserwujemy. Lekko mieszamy patykiem wod臋 z olejem. Dodajemy wi臋cej oleju.

Wnioski: Po wlaniu oleju do wody pojawi艂o si臋 w niej wiele kolor贸w.

Wyja艣nienie: Kolory zosta艂y wywo艂ane przez 艣wiat艂o, kt贸rego promienie za艂ama艂y si臋 mi臋dzy warstwami oleju. Kolory pojawi艂y si臋 w innej kolejno艣ci ni偶 w t臋czy.

Mi艂ej zabawy 馃悶馃榾馃悶

Nauczycielki: M.K., B.呕.