Ćwiczenie JA
Rozpoznawanie pałeczek – Dziecko ma zamknięte oczy. Rodzic/rodzeństwo jedną spośród pałeczek różnego rodzaju końcówkami (należy sobie wcześniej przygotować) np. z wełny, filcu, drewna, gumy, metalu itp. i pociera nią dłoń dziecka. Ono zaś powinno rozpoznać z jakiego materiału jest końcówka.
Warianty/alternatywy: Pocierać materiałem także inne części ciała (stopy, policzki,przedramiona itd.) Rodzaj pałeczki rozpoznawać po wydanym przez nią dźwięku (jeśli ktoś ma może wykorzystać metalofon), a jeśli nie- gramy na cymbałkach. „Jaką pałeczką zostało zagrane?”
Ćwiczenie TY i JA
Rozmowa bębenków – Wypróbować różne rytmy i rodzaje uderzenia w bębenek. Opowiedzieć pewną indiańską historię (wg własnej wyobraźni), w której zamiast mowy używa się gry na bębenku. Poznać następujące motywy (jako zabawę: pytanie – odpowiedź):
- DWIE ÓSEMKI I JEDNA ĆWIERĆNUTA = nadchodzi lew -odpowiedź: szybkie, dzikie uderzania w bębenek, jako oznaka tego, że wszyscy żwawo uciekają.
- CZTERY ĆWIERĆNUTY = gaszenie pożaru – odpowiedź: pocieranie o bębenek, jako oznaka szumu wody.
- TRZY ĆWIERĆNUTY = jedzenie kukurydzy – odpowiedź tu-pu tu-pu tup (CZTERY ÓSEMKI I JEDNA ĆWIERĆNUTA) jako kroki Indian, którzy przychodzą na posiłek.
< Dziecko/rodzic/rodzeństwo idzie z jednym bębenkiem w kąt pokoju:
A odgrywa jeden motyw melodii, B daje właściwą odpowiedź. Potem dzieci/osoby się zmieniają, pozostałe dzieci/osoby odgadują.
Życzę rytmicznej indiańskiej opowieści