Witamy was cieplutko zapraszamy do przejrzenia materiału i wspólnej zabawy!
- Ćwiczenia poranne „Figurki” – dzieci biegają po pokoju w rytm dowolnej muzyki. Gdy muzyka zostanie zatrzymana, Rodzic mówi: Figurki, figurki zamieńcie się w… – tutaj pada nazwa przedmiotu, zwierzęcia lub rośliny. Rodzic liczy głośno do trzech i dzieci muszą zastygnąć bez ruchu w pozie wymienionej postaci.
Drodzy Rodzice, w temacie uczuć i emocji, ważne jest upewnianie dziecka, że mają prawo odczuwania wszystkich emocji, także tych negatywnych i wyrażania ich, ale można je wyrazić w lepszy lub gorszy sposób np. tupanie w złości nie jest niczym złym, ale uderzenie kolegi w złości już tak. Warto przy tej okazji porozmawiać o tym z dzieckiem i zaznaczyć, że są dobre i złe sposoby wyrażania negatywnych emocji.
2. Gdy mi smutno, gdy mi źle”– giełda pomysłów. Dzieci dzielą się pomysłami, co można zrobić, gdy jest się smutnym lub zdenerwowanym. Oglądanie poniższej ilustracji, dziecko rozszyfrowuje znaczenie obrazków i podaje inne pomysły na rozładowanie złości i smutku. ( na obrazku: rysowanie wulkanu, boksowanie poduszki, tupanie nogami, ryczenie jak lew, rysowanie smutku, rysowanie laurki, nadmuchanie balona, przytulanie pluszaka) . Może to być też zamknięcie oczu i wizualizowanie przyjemnych rzeczy i sytuacji, liczenie, głębokie oddechy, pajacyki czy skoki.
3. Co się ze mną dzieje?” – próba odpowiedzi na pytanie, co się dzieje w naszym organizmie, gdy jest nam smutno lub jesteśmy zdenerwowani. Dzieci próbują określić, co się dzieje z ich ciałem. Mówią np. Czuję coś w gardle, jest mi zimno / gorąco, trzęsę się, trzęsie mi się broda, płyną mi łzy, pojawia się katar.
4. „Łzy” – swobodne wypowiedzi dzieci na temat tego, po co są łzy i skąd się biorą. Kilka ciekawostek na temat łez:
Łzy to substancja nawilżająca i oczyszczającą, która chroni oko przed zarazkami. Łzy składają się głównie z wody, niewielkiej ilości soli oraz substancji bakteriobójczych. Bez niej nos czy gałki oczne stałyby się łatwym wejściem do naszego organizmu dla groźnych bakterii. Nad oczami znajdują się dwa gruczoły, które nieustannie produkują łzy. Stamtąd łzy spływają kanalikami, a ich nadmiar jest odprowadzany do nosa. Dlatego gdy płaczemy, musimy wydmuchać nos. Gdy oko zostaje podrażnione, łez jest tak dużo, że kanaliki nie nadążają ich odprowadzać. Oczy łzawią, na co nie mamy żadnego wpływu. Więcej łez jest produkowanych również wtedy, gdy przeżywamy silne emocje, np. smutek, radość. Łzy pojawiają się na skutek tego, co czujemy, albo są wynikiem naszych myśli czy wspomnień. Płacz jest nam czasem bardzo potrzebny, działa pozytywnie na organizm: obniża ciśnienie krwi, dotlenia mózg, powoduje spadek napięcia emocjonalnego. Niektórzy uważają płacz za oznakę słabości, inni doceniają wrażliwość płaczących.
Niewątpliwie jednak płacz jest naturalną reakcją naszego organizmu. Pamiętajmy, że płacz nie jest powodem do wstydu, każdy ma prawo być czasem smutnym i wyrazić smutek płaczem. Także chłopcy i mężczyźni. Może słyszałałeś/łaś kiedyś, że prawdziwy mężczyzna nigdy nie płacze, jednak nie jest to prawda. Każdy człowiek może płakać i to nie znaczy, że jest słaby albo mało odważny.
5. Praca techniczna – Poprawiacz nastroju „Gniotek” – ugniatanie „Gniotka” uspokaja, „Gniotek” jest bardzo przyjemny w dotyku z powodu konsystencji mąki ziemniaczanej. Do zrobienia „Gniotka” potrzebny będzie balon i mąka ziemniaczana. Do środka balona małą łyżeczką wsypujemy mąkę ziemniaczaną, tak, żeby wypełnić balon, jak na obrazku poniżej. Zawiązujemy balon i dorysowujemy buźkę. „Gniotek” do ugniatania w złości gotowy!
Nauczyciele grupy: Marta, Ewa