Dzień Dobry Słoneczka!
Witamy Was miło w poniedziałek! Zapraszamy do przejrzenia materiału.
Wrażenia i uczucia – Emocje – co to takiego?
- Rozmowa Rodzica z dzieckiem, na temat tego, czym są emocje i uczucia. Pytamy, czy zna jakieś emocje. Oglądamy poniższe plansze, dzieci próbują nazwać przedstawione na nich emocje, Rodzic pomaga. Dziecko z Rodzicem mogą także próbować pokazać te emocje na własnej twarzy. Można do tego ćwiczenia użyć lusterka, aby dziecko mogło się przyjrzeć swojej twarzy podczas wyrażania różnych emocji. Zapoznajemy z podstawowymi emocjami: smutek, strach, złość, radość, zdziwienie oraz innymi.
- Kalambury emocji – odgadywanie emocji jedynie po mimice. Dzieci odliczają 1… 2… 3…, minę pokaż Ty!, a Rodzic pokazuje jedną z emocji za pomocą mimiki, naśladują wyraz twarzy wybranej emocji, mogą dołączyć też gestykulację i inne ruchy. Dzieci odgadują jej nazwę. Zadanie wykonują Dziecko na przemian z Rodzicem.
- „Miłe czy nie?” – podział na emocje pozytywne i negatywne (miłe i niemiłe). Rodzic przygotowuje duży arkusz papieru, drukuje powyższe plansze obrazkowe i rozcina tak, aby każda emocja była oddzielnie. Kartkę dzieli markerem na pół, tworząc dwie kolumny. Na górze jednej kolumny rysuje uśmiechniętą buźkę lub dłoń z kciukiem uniesionym w górę ( tu przydzielimy pozytywne emocje), w drugiej kolumnie na górze rysujemy smutną buźkę lub dłoń z kciukiem skierowanym w dół ( tu pojawią się negatywne emocje). Dzieci z pomocą Rodzica decydują po kolei, które z emocji na obrazkach są pozytywne, a które negatywne. uzasadniając przy tym swój wybór. Utrwalamy podczas ćwiczenia nazwy emocji. Ważne, żeby na koniec podkreślić, że mamy prawo odczuwać i wyrażać wszystkie emocje, także te negatywne, ale warto robić to w odpowiedni sposób. O tym, jak radzić sobie z negatywnymi emocjami, takimi jak złość, smutek czy strach, będziemy mówić w tym tygodniu.
- „Moje emocje” – malowanie farbami przy Sonatcie Księżycowej L. van Beethovena (pędzlem lub palcami). Dziecko wybiera kolory farb, odpowiadające emocjom towarzyszącym mu podczas słuchania utworu. Maluje w tempie utworu. Po zakończeniu pracy dziecko i rodzic oglądają obraz i zgadują, jaki nastrój towarzyszył dziecku podczas malowania.
Karta Pracy nr 4 ćw. 19b
Nauczycielki grupy: Marta, Ewa