- POSTĘPOWANIE LOGOPEDYCZNE W ZAKRESIE WADLIWEJ REALIZACJI GŁOSEK SZEREGU SZUMIĄCEGO SZ Ż CZ DŻ
Wadliwa realizacja głosek szeregu szumiącego sz, ż,cz,dż nazywana jest seplenieniem lub sygmatyzmem.
W praktyce głoski szumiące sz, ż, cz, dż najczęściej są zamieniane na ich łatwiejsze odpowiedniki z pozostałych dwóch szeregów bądź deformowane międzyzębowo, z bocznym poszumem lub wymawiane dorsalnie (szczelina tworzy się wówczas między grzbietem języka a wałkiem dziąsłowym zaś czubek jest na dole).
Przyczyny nieprawidłowej realizacji głosek szumiących:
-nieprawidłowa budowa anatomiczna narządów mowy
-niska sprawność motoryczna narządów mowy
-upośledzenie słuchu
-niedostateczne różnicowanie dźwięków
-naśladowanie złych wzorców
-choroby górnych dróg oddechowych
-dysfunkcje oddechowe
Ćwiczenia wskazane przy wadliwej realizacji głosek szumiących SZ Ż CZ DŻ:
Ćwiczenia języka:
-klaskanie językiem naśladowanie odgłosu konia uderzającego kopytami o bruk;
-„liczenie ząbków” dotykanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie, podczas szerokiego otwierania jamy ustnej;
-„mycie zębów” oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a następnie otwartych ustach;
-„zaczarowany język” przytrzymanie przez kilka sekund czubka języka na podniebieniu przy szeroko otwartych ustach;
-„krasnoludek zagląda do gardła” – cofanie języka w głąb jamy ustnej, zaczynając od górnych zębów, a kończąc na podniebieniu miękkim;
-zlizywanie czubkiem języka z podniebienia, np. kawałka czekolady lub gumy rozpuszczalnej, kremu czekoladowego, mleka w proszku (przy szeroko otwartych ustach);
-ssanie czubkiem języka na podniebieniu małego pudrowego cukierka, musującej witaminy C,
opłatka lub naśladowanie ssania pożywienia;
-przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu rodzynek, pastylek pudrowych, cukierków z wgłębieniem w środku;
-„język malarzem” – język to pędzel, którego czubkiem dzieci mają naśladować malowanie różnych wzorów (kropek, kółek, linii, kwadratów, trójkątów). Moczenie „pędzla” w farbie oznacza dotykanie czubkiem języka wałka dziąsłowego. Płukanie „pędzla” to oblizywanie językiem dolnych dziąseł od wewnętrznej strony;
-„słoń” – dosięganie językiem (jak słoń trąbą) do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony;
-„wahadełko” – kierowanie czubka języka w kąciki ust;
-„młotek” – wbijamy gwoździe w ścianę uderzając o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa;
-„schodki” – czubek języka dotyka górnych jedynek, górnej wargi, a następnie nosa (buzia otwarta); -oblizywanie językiem podniebienia
– oblizywanie górnych zębów i wargi
-ostrzenie czubka języka o górne siekacze
– masowanie czubkiem języka wałka dziąsłowego ( należy zwracać uwagę, by ćwiczenia te były wykonywane przez dziecko z dużą precyzją i przy szeroko otwartych ustach)
-żucia brzegów języka włożonych między zęby trzonowe,
-zakładania tzw. szerokiego języka na górną wargę (język ma przykryć czerwień wargi),
-sięgania tzw. szerokim językiem do nosa i oblizywania płaszczyzny powyżej górnej wargi
-ćwiczenia w szybkim powtarzaniu głoski l-l-I-l…, przy szeroko otwartych ustach,
Ćwiczenia warg:
– przesadna realizacja samogłosek A-U,A-U,A-U,E-O,E-O,E-O
-zbieranie z talerzyka za pomocą samych warg drobnych ciasteczek, lub cukierków
-ssanie dolnej a następnie górnej wargi
-przytrzymywanie ustami wysuniętymi do przodu „wąsów” z rurki lub ołówka
-nadymanie policzków w balonik
-przesadnie długie wymawianie e-u,e-u,e-u
-wydawanie odgłosów (muuuu,ku-ku,hau-hau-hau,puku-puku,tup-tup,bum-bum)
Ćwiczenia oddechowe:
-dmuchanie przez słomkę na piórka, kuleczki, piłeczki
-dmuchanie przez słomkę na rozlaną po kartonie farbę itp
-nadymanie policzków w balonik
Należy pamiętać, że w przypadku międzyzębowej realizacji głosek szumiących nie są wskazane ćwiczenia angażujące język na zewnątrz jamy ustnej, a jedynie te, które wykonuje się za zębami.
ZAPRASZAMY DO ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH ZGŁOSKAMI SZUMIĄCYMI:
ćwiczenia_logopedyczne_w_zakresie_wadliwej_realizacji_glosek_szeregu_szumiacego_sz_ż_cz_dż
dyplom dla dziewczynki dentalizowane 1 szereg w słowie