Dzieci z różnych stron świata

Dzieci z różnych stron świata

Witajcie Słoneczka!

Dzieci świata” – rozmowa na temat wiersza Wincentego Fabera pod tym samym tytułem.

W Afryce w szkole na lekcji
Śmiała się dzieci gromada,
Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
Że gdzieś na świecie śnieg pada.
A jego rówieśnik Eskimos,
Ten w szkole w chłodnej Grenlandii,
Nie uwierzył, że są na świecie
Gorące pustynie i palmy.
Afryki, ani Grenlandii
My także jak dotąd nie znamy,
A jednak wierzymy w lodowce,
W gorące pustynie, w banany.
I dzieciom z całego świata,
chcemy ręce uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak i z nas samych wyrosną.

Rozmowa na temat wiersza. Rodzic pyta dzieci: Z jakich stron świata pochodziły dzieci z wiersza? Dzieci starają się podać nazwy narodowości. Z czego śmiały się afrykańskie dzieci? W co nie uwierzyli Eskimosi? Co łączy wszystkie dzieci na świecie?

Karta pracy „Dzieci i ich domy”. Patrząc na poniższą kartę, rozmawiamy z dzieckiem o strojach i domach dzieci. Czym się różnią stroje? Jak myślisz, dlaczego się różnią? Skąd według Ciebie pochodzą te dzieci? Połącz dzieci z odpowiednim dla nich domem.

„Muzyka świata” – słuchanie muzyki z różnych stron świata. Rodzic puszcza kolejno utwory muzyczne z różnych stron świata (wiele utworów do wyboru znajduje się na stronie YouTube): muzyka hawajska, grecka Zorba, francuski Kankan, rosyjska Kalinka, zespół afrykański, irlandzka, muzyka z Chin etc. Odgadywanie pochodzenia muzyki, opisywanie jej nastroju i tempa, wyrażanie opinii dziecka o utworze, spontaniczny taniec do muzyki.

Wykonanie pracy plastycznej „Pióropusz” – wycinamy z bloku technicznego długi pasek, którym można objąć głowę dziecka. Złączamy pasek, aby powstało koło. Dziecko ozdabia pasek dowolną techniką plastyczną. Do paska przyklejamy piórka, mogą być prawdziwe lub wycięte z papieru i postrzępione nożyczkami.

Karta pracy nr.4 ćw. 27a, 27b

nauczycielki grupy: Marta, Ewa