Gdzie słychać muzykę?

Gdzie słychać muzykę?

Dzień Dobry Słoneczka!

Witamy Was cieplutko! Zapraszamy do przejrzenia materiału i wspólnej wesołej zabawy.

  1. „Gdzie można usłyszeć muzykę?” – mapa myśli. Dzieci podają swoje propozycje (miejsc typowych i nietypowych). W razie potrzeby Rodzic zadaje dodatkowe pytania, np. Jak nazywa się specjalne miejsce, gdzie można słuchać koncertów muzyki klasycznej? (filharmonia) Gdzie odbywają się
    przedstawienia, w których głównie słychać muzykę klasyczną i śpiew? (opera) Rodzic podsuwa również następujące propozycje: kościoły, szkoły muzyczne, internet, radio, koncerty plenerowe itd.
  2. „Jak zapisać muzykę?” – burza mózgów, zapoznanie dzieci z nutami i pięciolinią. Rodzic zadaje dzieciom pytanie: Czy da się zapisać muzykę?. Dzieci dzielą się swoją wiedzą. Rodzic prezentuje partyturę – wyjaśnia, że muzykę zapisuje się za pomocą nut i linii. Pięciolinia nazywa się tak, ponieważ tworzy ją pięć linii. Nuty na dolnej linii to niskie dźwięki, a na górnej to najwyższe dźwięki. Pokazujemy dziecku, że nuty mogą się różnić między sobą tym, jak wyglądają i jak się nazywają np ćwierćnuta, ósemka, półnuta etc. Przedstawiamy też dzieciom klucz wiolinowy. Tłumaczymy, że żeby otworzyć drzwi i gdzieś wejść potrzebny nam klucz. Klucz wiolinowy to klucz otwierający muzykę. Dlatego zawsze znajdziemy go na początku zapisu nutowego.

 

4. „Pięciolinia” – zabawa ruchowa z wprowadzeniem gamy. Na dywanie Rodzic rozkłada pięć skakanek/ długich sznurków, w takim odstępie, żeby dziecko mogło swobodnie przeskakiwać z jednej na drugą. Jeśli jest taka możliwość można też wyjść na zewnątrz i narysować kredą pięć linii na chodniku.

5. Wyjaśniamy, że gdy nutka leży nisko, jej dźwięk jest niski, gdy wysoko – wysoki. Rodzic skacze kolejno do każdej obręczy i wydaje coraz wyższe dźwięki, śpiewając gamę: DO RE MI FA SOL LA SI DO ( od najniższej linii do najwyższej) , potem tą samą czynność wykonuje dziecko. Następie rodzic skacze od góry do dołu, śpiewając coraz niżej: DO SI LA SOL FA MI RE DO. Potem czynność wykonuje dziecko. Dodatkowo można poprosić dziecko, by policzyło linie, pokazało najwyższą i najniższą. Można także przygotować karteczki z pomieszanymi numerami 1-5 i poprosić dziecko, żeby ponumerowało linie odpowiednimi karteczkami. W ten sposób dodatkowo utrwalamy wiedzę matematyczną. „Nutki” – drugi etap ćwiczenia. Dzieci otrzymują kilka nut wyciętych z papieru ( najłatwiejsza będzie cała nuta, czyli owalny kształt. Ustawiają je na pięciolinii wg instrukcji Rodzica np. Połóż nutę na TRZECIEJ linii, teraz połóż nutę na PIĄTEJ linii etc. W ten sposób ćwiczymy aspekt porządkowy liczb.

Karta Pracy nr 4 ćwiczenie 18

Nauczycielki grupy: Marta, Ewa