ul. Mazowiecka 7 | kontakt@pm10.ostroleka.edu.pl | 29 764 48 53

JAK POZBYĆ SIĘ STRACHU?

„Krok do przodu, krok do tyłu” – przeliczanie w zakresie 1–5, utrwalenie kierunków: do przodu, do tyłu, doskonalenie zapamiętywania poprzez naukę krótkich rymowanek.Dziecko rzuca kostką, ile kroków należy zrobić. Rodzic mówi np. dwa kroki do przodu, jeden krok do tyłu. Zadanie możemy utrudnić -rzucamy dwiema kostkami jedna z kolorami (trzy podstawowe0 i druga liczbowa.

 

Rymowanki dla dzieci

Lata osa koło nosa.
Lata mucha koło ucha.
Lata pszczoła koło czoła.
Lecą ważki koło paszki.
Lata bąk koło rąk
Chodzą mrówki koło główki.
Pełza gąsieniczka dokoła policzka.

Tu paluszek, tu paluszek
Kolorowy mam fartuszek
Tu jest rączka
A tu druga
A tu oczko do mnie mruga
Tu jest buzia
Tu ząbeczki
Tam wpadają cukiereczki.

Rączki robią klap, klap, klap (klaszczemy)
Nóżki robią tup, tup, tup (tupiemy)
Tutaj swoją główkę mam (pokazujemy)
I po brzuszku bam, bam, bam (klepiemy się po brzuchu)
Buzia robi am, am, am (pokazujemy)
Oczka patrzą tu i tam (kręcimy głową)
Tutaj swoją główkę mam (pokazujemy)
I na nosku sobie gram (gramy na nosie jak na flecie).

My jesteśmy krasnoludki,
Hopsasa, hopsasa
Pod grzybkami nasze budki.
Hopsasa, hopsasa.
Jemy mrówki, żabie łapki,
oj tak, tak, oj tak, tak,
a na głowach krasne czapki –
to nasz znak, to nasz znak!
Gdy kto zbłądzi, to trąbimy
trututu, trututu!
Gdy kto senny, to uśpimy
Lululu, lululu.
Gdy kto skrzywdzi krasnoludka,
ajajaj, ajajaj,
to zapłacze niezabudka
uuuuu, uuuuu!

Idzie myszka
Do braciszka.
Tu zajrzała,
Tu wskoczyła,
A na koniec
TAM się skryła!

Idzie, idzie stonoga a tu… noga!
Idzie, idzie malec a tu… palec!
Idzie, idzie koń a tu… dłoń!
Leci, leci sowa a tu… głowa!
Leci, leci kos a tu…nos!

 

Przytul strachakształtowanie umiejętności radzenia sobie ze strachem, zachęcanie do rozpoznawania i określania emocji.

.

Przytul stracha

Małgorzata Strzałkowska

Strach ma strasznie wielkie oczy,

Strasznym wzrokiem wokół toczy…

Lecz gdy go za uszkiem głaszczę,

W śmieszny pyszczek zmienia paszczę.

Coś dziwnego z nim się dzieje,

Łagodnieje i maleje,

Mruży swoje kocie oczy

I w ogóle jest uroczy!

Strach ma strasznie wielkie oczy,

Strasznym wzrokiem wokół toczy,

Lecz ty dłużej się nie wahaj

I po prostu przytul stracha.

Rodzic pyta:

Co to jest strach?

Kiedy strach się pojawia?

Jak wygląda?; Czy w ogóle ma wygląd?

Co czujesz, gdy pojawia się strach?

Czego się boisz?

Co robisz, gdy pojawia się strach?

RYMOWANKA ZWIĄZANE Z EMOCJAMI

Ojojoj! Ojojoj! Jakie mam zmartwienie, (kładziemy dłonie na swoich policzkach i kręcimy głową)
Oczy mocno otworzyłam/łem z ogromnym zdziwieniem. (otwieramy mocno oczy i wzruszamy ramionami)
Lecz z uśmiechem na buziakach poradzimy sobie, (uśmiechamy się do dziecka i potakujemy głową)
Popatrz tylko! Już kłopoty uciekają sobie! (wskazujemy palcem np. na drzwi i machamy ręką na pożegnanie).