Kto tak hałasuje?

Kto tak hałasuje?

Witajcie kochani 🐞😀🐞

Dzisiaj porozmawiamy na temat zwierząt mieszkających w lesie.

Posłuchajcie opowiadania „Basia i wyprawa do lasu”. Rodzic odczytuje opowiadanie.

Basia i wyprawa do lasu (fragment)

Zofia Stanecka

(…)

Chrup, chrup! – pod stopami zachrzęściły im szyszki.

Zaraz poszukamy twoich kuzynów – szepnęła Basia do siedzącego w koszu Miśka Zdziśka.

Coś Ty! W tym lesie nie ma niedźwiedzi – powiedział Janek, ale na wszelki wypadek obejrzał się za siebie.

A wilki? – Basia przysunęła się do niego trochę bliżej. – Myślisz, że tu są wilki?

Nie wiem. Antek mówił, że jak był w górach, to słyszał wycie, ale wcale się nie bał. Nic a nic. – Janek umilkł i w ciszy, jaka zapadła, Basia usłyszała bicie własnego serca. Łup, łup! – waliło jak oszalałe. Po chwili oprócz niego usłyszała coś jeszcze. Szum wiatru w gałęziach, trzask pękających gałązek i szelest opadających na ziemię liści. I jeszcze ptaki. Tirit, tirit! – zaświergotało nad ich głowami. Tju, tju, tju! – echo rozniosło czyjeś śpiewane nawoływanie. A gdzieś dalej w lesie rozległ się rytmiczny stukot: łup, łup, łup! Łup, łup, łup!

Słyszycie dzięcioła? – spytała Mama, która nadeszła nie wiadomo kiedy ścieżką od strony parkingu. Basia aż podskoczyła na dźwięk jej głosu. – Jest tam. – Mama wskazała między drzewa. Wysoko na suchej sośnie siedział biało-czarny ptak z czerwonym łebkiem i walił w pień dziobem.

Po co on to robi? Nie boli go od tego głowa? – wyszeptała Basia.

Mówiła półgłosem, bo bała się, że dzięcioł odfrunie, jeśli zapyta zbyt głośno.

Wyławia robale – wyjaśnił też szeptem Janek.

Nie robale, tylko owady – poprawiła go Mama. (…)

R. zadaje pytania: Jakie zwierzęta spotkała w lesie Basia? Jakie zwierzęta spotkaliśmy, gdy byliśmy w lesie? Jak się trzeba zachowywać w lesie? Pamiętajmyo odpowiednim zachowaniu w lesie, jest to bardzo ważne zarówno dla Nas jak i dla zwierząt tam mieszkających.

Posłuchajcie teraz nazwy i odgłosów niektórych zwierząt mieszkających w lesie i spróbujcie zapamiętać słowa, które Wam się najbardziej podobają.

Niedźwiedź: http://multigrafia.wsip.pl/bear.mp3

Sarna: http://multigrafia.wsip.pl/doe.mp3

Mrówka: http://multigrafia.wsip.pl/ant.mp3

Jeleń: http://multigrafia.wsip.pl/stag.mp3 , http://multigrafia.wsip.pl/jelen.mp3

Sowa: http://multigrafia.wsip.pl/owl.mp3 , http://multigrafia.wsip.pl/sowa.mp3

Lis: http://multigrafia.wsip.pl/fox.mp3

Wilk: http://multigrafia.wsip.pl/wolf.mp3 , http://multigrafia.wsip.pl/wilki.mp3

 

A teraz…

Kto mieszka w lesie? – praca z kartą pracy (KP2.45)

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat zachowania bezpieczeństwa w kontaktach ze zwierzętami spotkanymi w lesie. Tłumaczy, jakie mogą być konsekwencje nieprzestrzegania takich zasad.
Ilustrację należy uzupełnić naklejkami, rozmawiając na temat sposobu zachowania się w kontaktach ze zwierzętami przedstawionymi na ilustracji.

Miłej zabawy 😀🐞😀

 

Nauczycielki: B.Ż., M.K.