LOGOPEDIA

„Języczek wędrowniczek”
Dziecko ma przed sobą lusterko. Opowiadamy historyjkę (bajeczkę) i pokazujemy ruchy języka – a dziecko naśladuje nas.

Język wybrał się na wycieczkę do lasu. Pojechał tam na koniku (kląskanie językiem – naśladowanie konia). Na łące zatrzymał konia (prr). Następnie rozejrzał się dookoła (język ruchem okrężnym oblizuje wargi: górną i dolną). Potem wszedł do lasu (język chowamy w głąb jamy ustnej). Przeszedł las wzdłuż (język przesuwamy po podniebieniu w stronę jamy gardłowej) i wszerz (przesuwamy językiem za zębami górnymi i dolnymi). A wtedy przedarł się przez gęstwinę krzewów i drzew (język przeciskamy przez zaciśnięte zęby). Zauważył, że zrobiło się ciemno. Rozejrzał się w prawo i w lewo, spojrzał w górę i w dół (język przesuwamy z jednego końoca ust do drugiego – od ucha do ucha, potem sięgamy nim nosa i brody – ćwiczenie powtórzyć kilka razy). Wsiadł na konia i pojechał do domu (kląskanie językiem).

 

Ćwiczenia oddechowe

  1. Wdech nosem (usta zamknięte) i wydech ustami.
  2. Dmuchanie na piłeczkę pingpongową, wyścigi piłeczek.
  3. Dmuchanie na kulkę z waty, na wiatraczek.
  4. Chłodzenie „ gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem.
  5. Chuchanie na zmarznięte ręce.
  6. Naśladowanie lokomotywy – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – ffff, szszsz.
  7. Naśladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „ sssss”.
  8. Nadmuchiwanie balonika.
  9. Dmuchanie na piórko, aby nie spadło.
  10. Liczenie na jednym wydechu.

ĆWICZENIA UTRWALAJĄCE GŁOSKĘ /SZ/

Głoska /sz/ w wyrazach.

 

Zdania z głoską /sz/ pobierz