ul. Mazowiecka 7 | kontakt@pm10.ostroleka.edu.pl | 29 764 48 53

MIESZKAŃCY POLSKICH LASÓW

Temat tygodnia: ,,ZWIERZĘTA DUŻE I MAŁE”- propozycje ćwiczeń i zabaw edukacyjnych dla  dzieci z grupy Krasnale.

„Kto tak hałasuje?” – rozmowa na temat zwierząt mieszkających w lasach oraz niebezpieczeństw z tym związanych na podstawie doświadczeń dzieci i fragmentów opowiadania Zofii Staneckiej Basia i wyprawa do lasu.
Basia i wyprawa do lasu (fragment) Zofia Stanecka
(…) Chrup, chrup! – pod stopami zachrzęściły im szyszki. – Zaraz poszukamy twoich kuzynów – szepnęła Basia do siedzącego w koszu Miśka Zdziśka. – Coś Ty! W tym lesie nie ma niedźwiedzi – powiedział Janek, ale na wszelki wypadek obejrzał się za siebie. – A wilki? – Basia przysunęła się do niego trochę bliżej. – Myślisz, że tu są wilki? – Nie wiem. Antek mówił, że jak był w górach, to słyszał wycie, ale wcale się nie bał. Nic a nic. – Janek umilkł i w ciszy, jaka zapadła, Basia usłyszała bicie własnego serca. Łup, łup! – waliło jak oszalałe. Po chwili oprócz niego usłyszała coś jeszcze. Szum wiatru w gałęziach, trzask pękających gałązek i szelest opadających na ziemię liści. I jeszcze ptaki. Tirit, tirit! – zaświergotało nad ich głowami. Tju, tju, tju! – echo rozniosło czyjeś śpiewane nawoływanie.
A gdzieś dalej w lesie rozległ się rytmiczny stukot: łup, łup, łup! Łup, łup, łup! – Słyszycie dzięcioła? – spytała Mama, która nadeszła nie wiadomo kiedy ścieżką od strony parkingu. Basia aż podskoczyła na dźwięk jej głosu. – Jest tam. – Mama wskazała między drzewa. Wysoko na suchej sośnie siedział biało-czarny ptak z czerwonym łebkiem i walił w pień dziobem. – Po co on to robi? Nie boli go od tego głowa? – wyszeptała Basia. Mówiła półgłosem, bo bała się, że dzięcioł odfrunie, jeśli zapyta zbyt głośno. – Wyławia robale – wyjaśnił też szeptem Janek. – Nie robale, tylko owady – poprawiła go Mama. (…)
Rodzic zadaje pytania:
– Jakie zwierzęta spotkała w lesie Basia?
– Jakie zwierzęta ty spotkałeś/aś, gdy byłąś w lesie? Jak się wtedy zachowałaś?
Pamiętajo odpowiednim zachowaniu w lesie, jest to bardzo ważne zarówno dla nas jak i dla zwierząt tam mieszkających.

 

 

Może zobaczymy – poszerzanie wiedzy dzieci o nazwy zwierząt żyjących w polskich lasach: dzik, zając, lis, sarna. Wdrażanie do szanowania zwierząt i ich miejsca zamieszkania

Wiersz „Może zobaczymy”

Helena Bechlerowa

Idźmy leśną ścieżką

cicho , cichuteńko,

może zobaczymy

sarniątko z sarenką.

 

Może zobaczymy

wiewióreczkę małą,

jak wesoło skacze

z gałęzi na gałąź.

 

I niech nikt po lesie

nie gwiżdże , nie woła-

może usłyszymy

pukanie dzięcioła.

 

A może zaśpiewa

między gałązkami

jakiś mały ptaszek,

którego nie znamy.

 

I będzie nas witał

wesołą piosenką,

tylko idźmy lasem

cicho, cichuteńko.

 

Postawienie pytań w związku z wierszem.

-O jakim miejscu jest mowa w wierszu?

-Jakie nazwy zwierząt występują w wierszu?

-Czyim domem jest las?

-Jak należy zachowywać się w lesie?

-Dlaczego powinno być tam cicho?

 

LEŚNE ŻYCIE

[su_youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=5QyisxHkT90″]