Mój Tata

Mój Tata

Dzień Dobry Słoneczka!

Dziś porozmawiamy o Waszych tatusiach 🙂

A mamusiom w dniu ich święta zastanówcie się  co możecie własnoręcznie dla niej przygotować. (Może to być laurka, piosenka, portret, deser przygotowany z pomocą osoby dorosłej). Pomyślcie i dyskretnie wykonajcie swoją niespodziankę 🙂 Powodzenia!!

Przypomnienie nazw zawodów z wczorajszych zajęć. Wysłuchanie piosenki „W kapeluszu mego taty” .Przed wysłuchaniem prosimy, żeby dziecko posłuchało i zapamiętało, jakie zawody zostały wspomniane w tekście piosenki.

Zapoznanie z wierszem „Wesoły tata” Piotra Pollacka

Mój tata jest niepoważny,
ciągle się ze mnie śmieje.
Kiedy ja mówię:
– Wciąż rosnę!
On mówi:
– Skąd, ty malejesz!
Nie lubisz kaszy na mleku,
zostawiasz ser i warzywa,
więc wcale nie rośniesz, nie tyjesz,
tylko wciąż ciebie ubywa!
Staniesz się taki malutki,
że w krasnoludka się zmienisz,
będziesz się kąpać w akwarium
i drzemać w mojej kieszeni.
Nie pójdziesz na spacer z pieskiem,
tylko z chomikiem lub z myszką.
Ja na to:
– Dobrze, tato,
jutro na obiad zjem wszystko.
Ale ty razem ze mną
chrup marchew i sałatę,
bo jak się zmienię w zająca,
chcę mieć zająca – tatę.

Po przeczytaniu wiersza Rodzic zadaje pytania: O czym był wiersz? Kto wystąpił w wierszu? Z czego śmiał się tata chłopca? Dlaczego chłopiec chciał, żeby tata jadł z nim marchew i sałatę? W czym chcecie naśladować swojego tatę?

„Mój tata…” – technika niedokończonych zdań. Dziecko kończy zdania dotyczące taty, np.: Mój tata jest…, Mój tata lubi…, Mój tata nie lubi…, Ulubionym kolorem mojego taty jest…, Z tatą lubię najbardziej…, Mój tata jest najlepszy, ponieważ…

„Jak mogę pomóc tacie?” –Rodzic pyta dzieci, czy ojcowie pracują tylko poza domem? Zadaje pytania: Jakie obowiązki wykonują w domu? W których obowiązkach dzieci mogą im pomóc?

„Kalambury” – czynności wykonywane przez ojców. Dziecko pokazuje, Rodzice odgadują. Po każdej rundzie następuje zmiana osoby odtwarzającej czynności ruchem.

Przypomnienie nazw członków rodziny, rozpoznawanie ich na kartach obrazkowych. Dzieci oglądają obrazki, zgadują, jak nazywają się poszczególni członkowie rodziny. Przy okazji odgadywania zadajemy dziecku pytania: jak ma na imię Twoja ciocia? Czy Ty masz kuzynów? Jak mają na imię Twoi dziadkowie? etc Sprawdzamy w ten sposób, czy dziecko prawidłowo identyfikuje swoich członków rodziny.

 

Utrwalenie nazw członków rodziny. Spójrz na poniższe fotografie różnych rodzin. Jak nazywają się ci członkowie rodziny? Wskaż palcem i nazwij ich.

Drzewo genealogiczne – rozmowa tematyczna. Wyjaśniamy dziecku, że drzewo genealogiczne to obrazowe przedstawienie całej rodziny, dzięki któremu widzimy, ilu jest członków rodziny, jakie są ich stopnie pokrewieństwa, kto jest najstarszy etc. Ważne, żeby podkreślić , że osoby najstarsze w rodzine umieszczane są na dole drzewa, przy korzeniach ( od korzeni wyrasta całe drzewo rodziny) , a osoby najmłodsze znajdują się najwyżej na górze( młode gałązki drzewa). Prezentujemy poniższe przykładowe drzewo genealogiczne.

Wykonanie karty pracy: spróbuj narysować drzewo genealogiczne swojej rodziny. Możesz użyć poniższego wzoru lub zrobić drzewo sam.

Wykonanie pracy plastycznej „Laurka dla Taty” . Dziecko maluje swoją dłoń zieloną farbą i odciska ją na papierze. Po wytarciu dłoni, dziecko moczy palec w żółtej farbie i odciska żółte koła przy końcu każdego z zielonych palców. Następnie moczy palce w farbach wybranych kolorów i odciska cały opuszek, tworząc płatki dookoła żółtego środka. Na koniec wycinamy z kolorowego papieru kształt doniczki i przyklejamy na dół. Laurka gotowa! 🙂

Karta pracy nr 4 ćw. 23

Nauczycielki grupy: Marta, Ewa