ul. Mazowiecka 7 | kontakt@pm10.ostroleka.edu.pl | 29 764 48 53

Muzyka współczesna

Dzień Dobry Słoneczka!

Witamy Was bardzo cieplutko, choć na dworze śnieg i zawierucha!!

Zapraszamy do przejrzenia materiału wspólnie z rodzicami oraz wesołej zabawy!

  1. „Gatunki muzyczne” – zapoznanie dzieci ze współczesnymi gatunkami muzycznymi, wysłuchanie fragmentów utworów i podanie dzieciom nazw różnych gatunków muzycznych.

2. „Taneczne improwizacje” – tańczenie do różnych gatunków muzycznych, określanie tempa, nastroju. Rodzic włącza utwory z różnych gatunków muzycznych, dostepne np. na YouTube, a zadaniem dzieci jest tańczenie, tak jak prowadzi je muzyka. Następnie Rodzic ponownie włącza kolejne utwory, a dzieci określają, jak im się tańczyło, który utwór najbardziej przypadł im do gustu. Określają nastrój i tempo muzyki.

3. „Rap” – prezentacja utworu z tego gatunku, poszukiwanie cech charakterystycznych. Rodzic prezentuje dowolny utwór rapowany. (Uwaga! powinien go wcześniej wysłuchać w celu sprawdzenia słów, można też puścić rap w języku np. francuskim) Następnie dzieci próbują podać cechy charakterystyczne tego gatunku (np. rytmiczne wypowiadanie słów do powtarzalnej muzyki zamiast śpiewu, to muzyka bardziej do słuchania niż do tańczenia).

4. „Taneczne rytmy disco” – wymyślanie układu tanecznego. Rodzic wyjaśnia, że disco to muzyka taneczna, puszcza fragment przygotowanego utworu disco. Zadaniem dzieci jest wymyślenie układu tanecznego do piosenki disco.

5. „Kosmiczne dźwięki” – rozwijanie wyobraźni podczas słuchania muzyki elektronicznej – opowieść ruchowa. Rodzic prezentuje dowolną muzykę elektroniczną. Dzieci leżą na dywanie z zamkniętymi oczami i próbują zapamiętać, co widzą w wyobraźni. Po wysłuchaniu utworu opowiadają o swoich wyobrażeniach. Rodzic może zaproponować inscenizację kosmicznej podróży. Dzieci siadają w wyimaginowanych statkach kosmicznych, zapinają pasy, odpalają silniki i startują. Podczas podróży napotykają asteroidy, które próbują omijać albo rozbijać, strzelając do nich.

6. „Koncert rockowy” – naśladowanie gry na gitarze. Rodzic włącza muzykę rockową. Dzieci wcielają się w gitarzystów i próbują naśladować grę na gitarze elektrycznej – w takim tempie, jakie słuchać w utworze. Rodzic pokazuje dzieciom, że muzyka rockowa ma różne oblicza, od spokojnych ballad po utwory pełne ekspresji.

7. Gitara – praca techniczna. Z dużego bloku technicznego A3 lub kawałka kartonu rodzic wycina kształt gitary. Dziecko maluje gitarę farbami wedlug uznania. Wycina koło z czarnego papieru i przykleja w miejscu otworu gitary. Następnie bierzemy włóczkę/sznurek i tniemy na kilka krótkich kawałków, które przyklejamy w miejscu strun gitary. W bardziej zaawansowana wersji tej pracy można karton zastąpić pustym prostokątnym opakowaniem po chusteczek higienicznych, a sznurki zastąpić gumkami recepturkami dużych rozmiarów. Ta wersja pracy będzie bardziej przestrzenna.

8. Puzzle obrazkowe ” Gitara” – rodzic rozcina obrazek na 5 ukośnych części. Zadaniem dziecka jest prawidłowe złożenie ich w całość i przyklejenie na kartkę pełnego obrazka.

 

9.  Karta Pracy 4.15

Nauczycielki grupy: Marta, Ewa