Witajcie Słoneczka !
Rozmowa na temat praw i obowiązków. Dziecko próbuje określić własnymi słowami, czym są prawa człowieka, a czym są jego obowiązki. Podaje własne przykłady. Tłumaczymy, że każde dziecko także posiada swoje prawa. Przyglądamy się obrazkom na planszy, dziecko próbuje zgadnąć, jakie jeszcze prawa posiada każde dziecko. Rodzic czyta i omawia każde z nich, odpowiada na pytania zadawane przez dziecko.
UNICEF – rodzic pokazuje dziecku logo UNICEF – u, pyta dziecko czy wie co to za logotyp, próba przeczytania, czy wie do jakiej organizacji należy to logo?, czym zajmuje się UNICEF?, Jak można wspierać tę organizację?,
Zapoznanie z wierszami o prawach dziecka. Rodzic czyta wiersze, po przeczytaniu każdego z nich dziecko próbuje podsumować o jakich prawach dziecka była mowa w wierszu. Do czego dziecko ma prawo?
-
-
Niech się wreszcie każdy dowie. I rozpowie w świecie całym, Że dziecko to także człowiek, Tyle, że jeszcze mały. Dlatego ludzie uczeni, Którym za to należą się brawa, Chcąc wielu dzieci los odmienić, Spisali dla was mądre prawa. Więc je na co dzień i od święta. Spróbujcie dobrze zapamiętać: Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego, A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego. Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi. I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić. Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać, I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać. Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami, Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami. Nikt nie może moich listów czytać bez pytania, Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania. Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa, A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa. Tak się tu wiersze poukładały, Prawa dla dzieci na całym świecie, Byście w potrzebie z nich korzystały. Najlepiej, jak umiecie. „Prawa dziecka wiersz. Janusza Korczaka.
„Zabawa z piłką” – kończenie słów: Mam prawo do…, Nie mam prawa do… Rodzic rzuca do dziecka piłkę i prosi o skończenie zdania.
Nauczycielki grupy: Marta, Ewa