„Smutna i wesoła muzyka”– rozpoznawanie nastrojów muzycznych. Rozkładamy w pomieszczeniu 2 kartki białą i czarną. Podczas całej aktywności dzieci słuchają muzyki naprzemiennie wesołej i smutnej. Gdy słyszą wesołą muzykę, maszerują raźno w miejscu na białych kartkach, gdy słyszą smutną muzykę, stoją na czarnych kartkach, unoszą ręce i powoli je opuszczają.
https://www.youtube.com/watch?v=PJKhqNlqY3Y
Piosenka ” Psie smutki” – Jana Brzechwy.
https://www.youtube.com/watch?v=PiWly7xSwYM
„Gdy ci smutno” – wysłuchanie i analiza wiersza D. Niemiec. Rozmowa z dziećmi na podstawie treści utworu.
Gdy ci smutno… Dominika Niemiec
Gdy ci smutno, gdy ci źle,
przyjaciel zawsze wesprze cię.
On cię przytuli, otrze z twarzy łzy.
Pomoże nawet wtedy, gdy
nie wie do końca, skąd ten smutek w tobie,
lecz razem dacie z nim radę sobie.
Bo wasze serca czują tak samo,
a to właśnie kiedyś empatią nazwano.
Rozmowa z dziećmi na podstawie treści utworu: Dlaczego można się smucić?; Kto może pomóc, gdy jest smutno?; W jaki sposób może pomóc przyjaciel, jak może wesprzeć?; Co to jest empatia?.