Wiosenne zabawy logopedyczne

Wiosenne zabawy logopedyczne

Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.

Zabawa „Wiosenne porządki”.

Idzie wiosna, należy zrobić wiosenne porządki w buzi. Najpierw malujemy sufit (język wędruje po podniebieniu), potem ściany (język po wewnętrznej stronie policzków). Zamiatamy podłogę (język porusza się po dolnych dziąsłach). Teraz czas umyć okna (język przesuwa się po zębach górnych i dolnych). Pierzemy firanki (parskanie wargami). Zamiatamy schody (oblizywanie warg). Porządkujemy strych (język podnosi się do górnych dziąseł) i piwnicę (język na dolne dziąsła). Jesteśmy zadowoleni ze swojej pracy, uśmiechamy się (wargi rozciągają się w uśmiechu) i cmokamy z zadowoleniem („buziaczki”).

Ćwiczenia oddechowe i głosowe.

  • Dmuchanie w trąbkę zwiniętą z dłoni (mocne – wiatr zimowy, lekkie – wietrzyk wiosenny).
  • Zabawa „Misie”.

Dzieci leżą na plecach, trzymając rękę na brzuchu. Misie śpią (wdech nosem – brzuch unosi się, wydech nosem – brzuch opada). Misie budzą się, przeciągają i ziewają (wdech ustami – ręce za głowę, wydech ustami – ręce wracają). Misie wdychają powietrze ustami i mruczą – mmmm (ciszej i głośniej); palec dotyka skrzydełek nosa, aby wyczuć wibrację. Potem mruczą: mmmma, mmmme, mmmmo, mmmmu. Misie cieszą się, że przyszła wiosna i zaczynają śpiewać: aaaaa, ooooo, eeee, uuuuu, yyyyy, iiiiiii.

Ćwiczenia słuchowe

Prezentowanie odpowiednich obrazków dopasowanych do nagrań:

  • Klekot bociana.
  • Rechot żab.
  • Świergot ptaków.
  • Kukanie kukułki.
  • Brzęczenie muchy.

Ćwiczenia ruchowe połączone z naśladowaniem głosów zwierząt:

  • Bocian (kle, kle) – dzieci stoją na jednej nodze.
  • Żaba (kum, kum) – skaczą w przysiadzie.
  • Ptaki (fi u – fi u – tijo – tijo) – bieg i „machanie skrzydełkami”.
  • Kukułka (ku – ku) – przysiad.
  • Mucha (bzz…) – bieg na czworakach.

 Ćwiczenia motoryki małej.

Dzieci otrzymują rysunek na którym są bocian z żabą. Obrazki kolorujemy.